Het Sweelinckorkest speelde in het najaar van 2024 een prachtig eervol programma vol romantiek en mysterie onder het thema Hommage.
Hommage
In dit programma is het brengen van een eerbetoon de rode draad door de stukken. Het programma werd geopend met de majestueuze Akademische Festouvertüre van Johannes Brahms. Brahms schreef dit werk als dank aan de universiteit van Breslau, waar hij een eredoctoraat in de filosofie ontving. Het stuk bevat tevens verwijzingen naar studentenliederen als eerbetoon aan Brahms' eigen studentenjaren.
Na deze feestelijke opening bracht het orkest Ricercare van de Nederlandse componist Hendrik Andriessen ten gehore. Dit stuk is een eerbetoon aan zowel ons eigen land als aan Sweelinck zelf, aangezien Andriessen het orkest ooit persoonlijk dirigeerde. Daarnaast herdenkt Andriessen het tweehonderdste sterfjaar van Bach met het terugkerende Bachmotief, een melodie die de naam van deze componist spelt.
Dit Harry Potter-achtige stuk werd gevolgd door de uitvoering van The Wood Nymph van Jean Sibelius, een werk geïnspireerd op het gelijknamige gedicht van Viktor Rydberg. In het stuk neemt Sibelius de luisteraar op mysterieuze wijze mee in de tragische reis van Björn, die wordt betoverd door dwergen en verleid door een houtnimf. Sibelius bewonderde Viktor Rydberg ten zeerste en heeft met The Wood Nymph een prachtig eerbetoon aan deze dichter gemaakt.
Ter afsluiting van dit eervolle programma speelde Sweelinck de Enigmavariaties van Edward Elgar, waarvan elke variatie een persoonlijk eerbetoon is aan een dierbare van Elgar. Zo bevat de zesde variatie, opgedragen aan Elgars leerlinge Ysobel, een snaarwisselingsoefening voor altviolisten en is het gestotter van Elgars vriendin Dora Penny herhaaldelijk te horen in de tiende variatie. De ware Enigma, de melodie waar alle variaties op gebaseerd zijn, blijft echter een raadsel.
Programma
Johannes Brahms - Akademische Festouvertüre
Jean Sibelius - The Wood Nymph
Hendrik Andriessen - Ricercare
Edward Elgar - Enigmavariaties