Eerdere concerten

Hier vindt u een greep uit enkele van de eerdere concerten
Zie ook Media voor meer geluidsmateriaal en foto’s!

Sweelinck speelt Der Rosenkavalier in Het Concertgebouw – Juni 2017

facebook_ig_rgb

Het Sweelinckorkest speelde o.l.v. Konradin Herzog in een vol Concertgebouw het volgende prachtige romantische programma:

Robert Schumann – Symfonie nr. 3 ‘Rheinische’
Richard Wagner – Prelude ‘Die Meistersinger von Nürnberg’
Anton Webern – Passacaglia, op. 1
Richard Strauss – Suite uit ‘Der Rosenkavalier’

Symfonie nr. 3 ‘Rheinische’ was de derde en laatst gecomponeerde symfonie van Robert Schumann. Het werk werd de spontaanste en gelukkigste uit zijn reeks genoemd, wellicht omdat hij in deze symfonie de rivier de Rijn muzikaal wilde verklanken.

Na de pauze klonk de prelude uit ‘Die Meistersinger von Nürnberg’ van Richard Wagner, een opera gebaseerd op de geschiedenis van de Duitse minne- en meesterzangers zoals Hans Sachs en Walther von der Vogelweide. In de Prelude klonk een statig en ceremonieel thema dat de meesterzangers introduceerde.

‘Passacaglia’ van Anton Webern was het meest moderne werk van dit programma, maar nog steeds Duitse romantiek te noemen. In het stuk hoorde men een baslijn waaromheen steeds nieuwe stemmen klonken. Hoewel ‘Passacaglia’ niet het eerste werk van Webern was, was dit wel het eerste werk waar hij echt trots op was en noemde hij het opus 1.

Het voorjaarsprogramma sloot af met Suite uit ‘Der Rosenkavalier’, wellicht het meest uitdagende werk waar het orkest zich met dit programma aan waagde. De suite omvat de orkestrale hoogtepunten uit de opera ‘Der Rosenkavalier’, waarbij de muziek – ondanks de gelijktijdige experimenten van Schönberg en Stravinsky – wel degelijk de tijdgeest weerspiegelt. Tegelijkertijd hoorde men echo’s van Mozart en Verdi-achtige smeuïgheid, afgewisseld met oer-Weense walsen, alles gekleurd met Strauss’ laatromantische, ‘overrijpe’ harmoniek.

‘Metamorfose’ door het Sweelinckorkest – December 2016

poster-nj-16-definitief-klein

Het Sweelinckorkest speelde:

Sergei Rachmaninoff – Het Dodeneiland
William Walton – Altvioolconcert met soliste Anna den Herder
Paul Hindemith – Symfonische Metamorfose
Maurice Ravel – La Valse

Op 10 en 13 december 2016 keerde het UvA-Orkest J.Pzn Sweelinck terug naar de NedPhO-Koepel en het Muziekgebouw aan ‘t IJ. De concerten van het Sweelinckorkest werden gekenmerkt door de gepassioneerde inzet van de orkestleden, die alles konden geven in dit originele en afwisselende programma.

Het beeldende Dodeneiland van Sergei Rachmaninoff, geïnspireerd op een gelijknamig schilderij, vormde de opening van het concert. Hierna soleerde de getalenteerde Anna Magdalena den Herder in het Altvioolconcert van de Engelse componist William Walton. Na de pauze speelde het orkest de Symfonische metamorfose op thema’s van Carl Maria von Weber van Paul Hindemith, om af te sluiten met La Valse van Maurice Ravel. Zowel het orkest als het publiek onderging een muzikale metamorfose door de vele geheimzinnige dwarsverbanden en de overgang van duistere klanken voor de pauze naar de lichte klanken van na de pauze.

Sweelinck speelt Bruckner in het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam – Juni 2016

13120012_862890387154584_7611437789346690624_o

Béla Bartók – Hongaarse schetsen
Zoltán Kodály – Concert voor orkest
Anton Bruckner – Symfonie nr. 6

Met dit prachtige programma heeft het Sweelinckorkest voor het eerst onder leiding van de nieuwe dirigent Konradin Herzog mogen spelen. Zijn debuut was zeer succesvol en er is volop genoten.

Voor de pauze zijn de Hongaarse schetsen van Béla Bartók uitgevoerd. Deze schetsen zijn geïnspireerd op Hongaarse volksmuziek en vormden de vrolijke opening van het concert. Vervolgens werd het Concert voor orkest van Zoltán Kodály ten gehore gebracht. Kodály was een goede vriend van Bartók en creëerde met zijn Concert een bijzonder werk, dat zowel kenmerken van Hongaarse volksmuziek als van een symfonie bevat.

Na de pauze speelde het Sweelinckorkest de 6e symfonie van Anton Bruckner. De Oostenrijkse componist Anton Bruckner voltooide zijn zesde symfonie op 3 september 1881. Daarna veranderde hij er niets meer aan. Uitzonderlijk voor Bruckner. De Zesde was het eerste en enige werk waarmee hij direct na de voltooiing tevreden was. Eind 19e eeuw en begin 20e eeuw schaafden anderen, onder wie Gustav Mahler, wel nog aan het werk. Het Sweelinckorkest heeft echter de originele versie uitgevoerd. Bruckner deed over deze symfonie de legendarische uitspraak ‘Die Sechste ist die Keckste’ – De Zesde is de brutaalste.

Sweelinck speelt VERZET – December 2015

VERZET

Borodin – Ouverture Prins Igor
Sibelius – Vioolconcert ( Soliste Tosca Opdam)
Sjostakovitsj – Symfonie nr. 9
Bas van Win – La Pieza Final

Dmitri Sjostakovitsj schreef zijn Negende Symfonie in opdracht van Stalin. Wat echter de kroon op de Russische overwinning moest worden, werd een kleine, ironische symfonie. Onmiskenbaar een daad van verzet jegens Stalin. In zijn Ouverture Prins Igor vertelt Aleksandr Borodin een heldhaftig krijgsverhaal uit de 12e eeuw met spannende duelscènes en liefdesperikelen.

Tot slot komt het thema ‘Verzet’, de rode draad van dit concert, terug in het Vioolconcert van de Fin Jean Sibelius. Hij schreef het in een tijd dat de Finnen streden voor onafhankelijkheid. De jonge violiste Tosca Opdam, een talent van Nederlandse bodem, brengt samen met het Sweelinckorkest dit prachtige soloconcert ten gehore

Met dit prachtige programma hebben wij, na 6 mooie jaren, afscheid genomen van onze dirigente Libia Hernández. Speciaal voor dit afscheid heeft Bas van win, hoornist uit eigen gelederen, een afscheidsstuk gecomponeerd ‘La Pieza Final’. Een groot succes en een daverend afscheid voor Libia.

Hemelse klanken van Mahler in Het Koninklijk Concertgebouw – juni 2015Mahler 4 PF
In Juni 2015 heeft het Sweelinckorkest de hemelse klanken van de vierde symfonie van Gusav Mahler ten gehore gebracht. Deze symfonie vertelt over het hemelse leven, niet alleen hoe prachtig dit kan zijn, maar ook de donkere zijde ervan. Het hemelse vierde deel werd door sopraan soliste Charlotte Jansen uitgevoerd. Ook drie liederen van Arnold Schönberg speeld ehet orkest samen met deze jonge sopraan. Het gehele programma werd ingeluid door de overweldigende Fanfare van Paul Dukas gevolgd door de Ouverture De Getemde Feeks van Johan Wagenaar.

Paul Dukas – Fanfare pour précéder La Péri (koperintro)
Johan Wagenaar – Ouverture De Getemde Feeks
Arnold Schönberg – 3 liederen uit Sechs Lieder für Sopran und Orchester opus 8

III. Sehnsucht
V. Voll jener Süße
I. Natur

Gustav Mahler – Symfonie nr. 4

Romeo & Julia in het Muziekgebouw aan ‘t IJ, december 2014

flyer najaar

De grootse, angstaanjagende en meeslepende suites van Sergei Prokofievs Romeo en Julia vormden in het najaar van 2014 een van de hoogtepunten van de concertreeks van het Sweelinckorkest onder leiding van Libia Hernández. Prokofiev heeft met deze suites de intense tragiek van Shakespeare ’s drama op schitterende wijze weten te vertolken. In dit stuk is de spanning is van begin tot eind aanwezig!
De concertavonden werden geopend met de passende Tragische Ouverture van Johannes Brahms. Als heroïsch summum werd vervolgens het eerste hoornconcert van Richard Strauss opgevoerd door aanstormend talent uit eigen gelederen Hanna Guirten.

Alsof dit programma niet al genoeg verassingen bood, vond er na de pauze een ware wereldpremière plaats. De nieuwe compositie ́Zelfportret ́ van componerend orkestlid Hugo Bouma was voor het eerst in volle glorie te beluisteren.


Johannes Brahms – Tragische ouvertüre
Richard Strauss – Hoornconcert no. 1

Hugo Bouma – Zelfportret
Sergej Prokofiev – Romeo en Julia, delen uit suites 1&2

STRIJD in het Concertgebouw, juni 2014
STRIJD! site
De strijkstokken flitsen als zweepslagen over snaren, stokken dreunen op pauken en noten klinken als schoten uit schallend koper. De muzikanten van UvA-Orkest J.Pzn Sweelinck brengen strijd, maar ook passie en romantiek met Tchaikovsky, Saint-Saëns en Andriessen.

De revolutionaire rebellie van Saint-Saëns in zijn eerste celloconcert zou later geprezen worden door Shostakovich en Rachmaninov die dit stuk waardeerden als het beste celloconcert ooit. Voorop in de strijd gaat de jonge topcellist Theodor Sink uit Estland, die meerdere prestigieuze prijzen heeft behaald en wordt geroemd vanwege zijn warme klank en natuurlijke expressiviteit. Theodor Sink laat Saint-Saëns’ liefde voor de cello virtuoos tot leven komen.
Hendrik Andriessen – Ricercare
Camille Saint-Saëns – Celloconcert No. 1 (Solist Theodor Sink)
Pyotr Ilyich Tchaikovsky – Symfonie No. 5

15 juni 20:15 Singelkerk Amsterdam
19 juni 20:15 Koninklijk Concertgebouw Amsterdam
16 juli – 1e concert in Tallinn
17 juli – 2e concert in Tallinn
18 juli – concert in Helsinki
23 juli – concert in Stockholm

Februari 2014 Sweelinck Late Night
bestuur 13-14
Een sfeervolle avond die in teken stond van de klassieke muziek.
Sibelius – Finlandia
Bruch – Kol Nidrei Solist Rebecca Wise
Beethoven – Symfonie no. 5

December 2013: Jong Nederlands talent in Muziekgebouw aan ‘t IJ
IMG_3844Pianist Nicolas van Poucke (1992) is een aanstormend talent van Nederlandse bodem. Een bijzondere samenwerking komt in december tot stand: Nicolas van Poucke zal soleren met het Amsterdamse Sweelinckorkest. De ‘Grande Finale’ van het lustrum van het oudste orkest van Amsterdam.

Nicolas van Poucke is een van de meest veelbelovende Nederlandse pianisten. Hij won vele prijzen (Prinses Christina Concours, Steinway Piano concours, Grachtenfestival concours) en heeft reeds zijn debuut CD uitgebracht, die goed ontvangen werd.

Een Nederlandse solist, Nederlandse studenten en ook een stuk van Nederlandse bodem. Cyrano de Bergerac van Wagenaar vertelt muzikaal het ongelukkige liefdesverhaal van de lelijke Cyrano, waarin vrolijkheid, ridderlijkheid en humor een plaats kennen. Het pianoconcert in F van Gerswhin zal gespeeld worden door Nicolas van Poucke. In dit stuk is er muzikale ruimte voor klaaglijke blues, jazzy harmonieën, opzwepende swing, en bovendien een elegant liefdesthema. Het Sweelinckorkest zal daarnaast de Symfonische Dansen van Rachmaninov uitvoeren, waarin de componist met nostalgische melodiën aan het eind van zijn leven terug gaat naar zijn “Russische ziel”.

Poster Najaar 2013 CMYK def

Juni 2013: Het Sweelinckorkest brengt een ode aan de film die Brazilë wereldwijd op de kaart heeft gezet: Tribute to Orfeu Negro 2013

Bekijk de trailer van de DVD van dit concert:

 

Programma:
Richard Strauss – Tod und Verklarung
Tribute 2 Orfeu Negro, met o.a.:
A Felicidade, Mahnã de Carnaval en andere muziek uit de film Orfeu Negro
Heitor Villa-Lobos – Bachianas Brasileiras no. 5 – Aria Cantilena
Richard Wagner – Vorspiel en Isolden’s Liebestod uit Tristan und Isolde
Igor Stravinsky – Danse Infernale en Finale uit De Vuurvogel

December 2012: Emmy Verhey
e-flyernj2012
Het Sweelinckorkest speelde het Eerste Vioolconcert van Bruch met als soliste de beroemdheid Emmy Verhey. Daarnaast de Rapsodie Espagnol van Ravel en Danzon no. 2 van Márquez.
Márquez – Danzon no. 2

Juni 2012: Dvorak, Bartok en een opdrachtcompositie.


flyervoorjaar

2009: Keubelreiter Concertgebouw

 

2011: Trololo  Concertgebouw