Persbericht Tribute to Orfeu Negro

Max Westerman brengt Bossa Nova naar Het Concertgebouw

“Met Tribute 2 Orfeu Negro tonen we de Braziliaanse ziel aan Amsterdam”

Geïnspireerd door hun nieuwe thuisland Brazilië brengen journalisten Max Westerman en Nina Jurna en het Sweelinckorkest een ode aan de filmklassieker Orfeu Negro. De jaren vijftig-film waarmee Brazilië, het carnaval en de samba de wereld veroverden komt tot leven in de voorstelling Tribute to Orfeu Negro.

In Het Concertgebouw zal met zang, dans en muziek het verhaal van de zwarte Orpheus en zijn zoektocht naar de liefde herleven. “Het Verhaal van Orpheus is de klassieke liefdestragedie die we allemaal kennen, tegen de achtergrond van Rio’s Carnaval. Het verhaal, de film en de muziek zijn tijdloos en laten je proeven aan het Brazilië waar ik zo van hou,” zegt Max Westerman. Toen hij hoorde van het project was hij meteen enthousiast. Hij kijkt er naar uit om samen te werken met het jonge Amsterdamse orkest: “Geen beter orkest voor deze swingende muziek dan de energieke studenten van het Sweelinckorkest!” Het orkest en solisten vertolken het verhaal niet alleen met Braziliaanse bossa nova muziek, maar ook met beroemde klassieke muziek zoals Isolde’s Liebestod van Wagner en de Danse Infernale van Stravinsky.

Brazilië is booming. Niet alleen economisch, ook cultureel is Brazilië een wereldspeler – het carnaval van Rio en de samba zijn wereldwijd beroemde fenomenen. Nederlandse bedrijven vestigen zich in grote getalen in Rio en ook de culturele uitwisseling groeit. In juni brengen de studenten van het Sweelinckorkest samen met Max Westerman en Nina Jurna, journalisten gevestigd in Rio de Janeiro, een ode aan de Braziliaanse muziek, zoals deze in 1959 wereldwijd beroemd werd gemaakt door de Oscar- en Gouden Palm-winnende film Orfeu Negro.

Voor menigeen is het gezicht van Max Westerman onlosmakelijk verbonden met de Verenigde Staten. Jarenlang was hij correspondent in Amerika, maar sinds kort heeft hij New York omgeruild voor Rio de Janeiro. Westerman steekt zijn liefde voor deze stad niet onder stoelen of banken, sterker nog: binnenkort betreedt hij er mee het podium van het beroemde en sinds kort Koninklijke Concertgebouw in Amsterdam. Nina Jurna woonde en werkte meer dan tien jaar als correspondent in Suriname tot ze toe was aan een volgende stap: Brazilië. Ze droomde als kind al van dat land en heeft een grote passie voor Braziliaanse muziek.

Tribute to Orfeu Negro
In de jaren ’50 ontstond in Brazilië een bijzondere fusion van Afrikaanse ritmes, Portugese volksmuziek, Braziliaanse samba en het rijke melodische van jazz. De Bossa Nova, wat in het Nederlands zoiets als ‘nieuwe trend’ betekent, bleef echter een Brazilian affair. Dit veranderde toen de film Orfeu Negro, gemaakt door Marcel Camus in 1959, wereldwijd als een bom in sloeg. De film viel overal in de prijzen en bleek het ultieme vehikel voor de Braziliaanse muziek. Nu, ruim vijftig jaar later, verdient de film een ode. Tribute to Orfeu Negro is een muziektheaterstuk waarin muziek de basis vormt. De film vertelt het mythologische verhaal van Orpheus en Eurydice, verplaatst naar het carnaval en de favelas van Rio de Janeiro. Het verhaal wordt nu verteld door Max Westerman en Nina Jurna, ondersteund door de muziek van het UvA-Orkest J.Pzn Sweelinck. Het programma bestaat uit arrangementen van de oorspronkelijke muziek uit de film Orfeu Negro, afgewisseld met klassieke muziek die aansluit bij de thema’s van het verhaal. Met dit unieke programma slaat Tribute to Orfeu Negro de brug tussen de westerse klassieke muziek en de wereld van de Braziliaanse samba en bossa nova.
Het Sweelinckorkest is het oudste symfonieorkest van Amsterdam en viert dit jaar zijn 135-jarig bestaan. Het orkest wist al menigmaal de aandacht te trekken met vooruitstrevende projecten van hoge kwaliteit. Sinds 2009 staat het orkest onder leiding van Libia Hernández. De geboren Cubaanse verruilde haar ingenieursstudie in New York voor een leven in de muziek. Jaren speelde zij op het allerhoogste niveau als contrabassiste, onder andere in het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Later ging zij richten op het dirigeren en werkte ze samen met onder andere De Nederlandse Opera, het Residentieorkest en het Nationaal Jeugd Orkest. De regie van Tribute to Orfeu Negro wordt gedaan door Jorinde Keesmaat, die eerder werkte voor onder andere de Opera National de Paris en het Concertgebouw.

UvA-Orkest J.Pzn Sweelinck o.l.v. Libia Hernández
Orville Breeveld, Sylvia O’Brien (zang)
Max Westerman, Nina Jurna (vertellers)
Regie: Jorinde Keesmaat

Programma:
Richard Strauss – Tod und Verklarung
Tribute 2 Orfeu Negro, met o.a.:
A Felicidade, Mahnã de Carnaval en andere muziek uit de film Orfeu Negro
Heitor Villa-Lobos – Bachianas Brasileiras no. 5 – Aria Cantilena
Richard Wagner – Vorspiel en Isolden’s Liebestod uit Tristan und Isolde
Igor Stravinsky – Danse Infernale en Finale uit De Vuurvogel

Speeldata:
18 juni, 20.15u, Stadsgehoorzaal – Leiden
20 juni, 20.15u, De Duif – Amsterdam
21 juni, 20.15u, Het Concertgebouw – Amsterdam